رد پای زن اسطورهاي در سينما

اساطيرهرقوم، تاريخ نمادين آن قوم هستند.
اساطير، رواياتِ نمادين بشري از: نظام آفرينش، جايگاه انسان در نظام هستي و آغاز و فرجام جهاناند. از اين رو خاستگاه ديني دارند و ماهيت نمادين آنها نيز به ساحت دين نسب ميبرد. بيسبب نيست كه در صدر اسلام، گروهي از سر جهل يا عناد، كتاب خدا را «اساطيرُ الاَولين» خواندهاند.
صرفنظر از رابطهي دين با اسطوره، اساطير هر قوم آينهي: باورها، ترسها، آرزوها و ارزشهاي مورد قبول آن قوماند و همين امر بررسي علمي و كارشناسانه اساطير را در دنياي مدرن امروز به امري ضروري بدل ساخته است.
اين پژوهش سَر آن دارد تا نقش الگوهاي اساطيري را بر شخصيت پردازي زنان در سينماي ايران و جهان، به اجمال مورد تحليل و بررسي قراردهد.
عدم ِاشراف اكثر ِفيلمسازان ايراني به اساطير ملي خويش باعث می گردد تا در اين كتاب الگوهاي شخصيت پردازي زنانه عمدتا از اسطورههاي يوناني و رومي به فراخور حال از اساطير ساير ملل ذکر گردد.
اميد كه اين تلاش ناچيز فتح بابي بر پژوهشهاي وزين آينده و رجعت فيلم سازان اين مرز و بوم به ارزشهاي ديني و اساطيري ملي خويش باشد.
فهرست مطالب كتاب به شرح زير است:
● مقدمه
● زن، اسطوره، سينما
● زن در مقام مادري
● زن و كابوس نامادري
● زن به عنوان همسر
● دختر، زن ناتمام
● زن در مقام خواهر
● زن، فارغ از سلطه مردان
● زن، كاهنه معبد عشق
● زن، سرچشمهي دانش، تدبير و هنر
● زن، تجسم بلاهت و كودني
● زنان جنگاور و نيرومند
● زن: مظهر حسادت، حيله و جادو
● هيولا زن
● كلام آخر
+ نوشته شده در جمعه هفدهم خرداد ۱۳۸۷ ساعت 10:45 توسط ابراهیم
|